Firma je podnikání, které může běžet bez účasti majitele na denním řízení, na rozdíl od živnosti. Ideální je začít s přípravou prodeje přibližně 1-2 roky před zamýšleným prodejem. Proč? Je dobré si na začátku položit a odpovědět na několik otázek. Kdo spadá do okruhu potenciálních zájemců? Co tvoří hodnotu firmy? Jak ji správně prezentovat?
Firma má samostatný management, např. generálního ředitele, finančního ředitele, obchodního ředitele. Živnost se prodává relativně špatně, poněvadž její hodnota je vázána na majitele a okruh kupujících je velmi omezen. Obvykle to bývá někdo jiný zoboru. Například v případě prodeje lékařské ordinace nebo dřevovýroby. Příprava 1-2 let může vypadat dlouhá, ale vezměte si, že potřebujete, aby se výsledky vašeho snažení promítly do finančních výkazů za minulé období. Potřebujete nashromáždit množství dokumentů, zkontrolovat procesy atp. Tento proces může zahrnovat zapojení různých poradců nebo specialistů, a to vezme nějaký čas. Mimochodem, na konci dne, velkou část práce budete muset odvést vy, jako majitel nebo vaši zaměstnanci, nad rámec běžné agendy.


Kdo je Pavel Burša?
Rád bych se touto cestou krátce představil a nastínil témata, která se zde pokusím v tomto roce rozebrat. V oboru transakčního a finančního poradenství působím přes 20 let. Chtěl bych se s vámi proto podělit o témata související s prodejem, nákupem, oceněním firmy, financováním atd. Pokud budete mít dotazy, prosím pište.Pracoval jsem asi 5 let v oddělení firemních financí Patria Finance, které se zabývá transakčním poradenstvím. Dále jsem asi 15 let pracoval v investiční skupině RPG, později BMM na pozicích, které měly za úkol zejména nákup a prodej firem, financování, strategické a personální řízení firem v portfoliu a PR. Jeden rok jsem působil jako místopředseda představenstva vydavatelství Economia. Mám za sebou desítky transakcí ať už na straně prodávajícího nebo prodávajícího, odpovídající množství finančních modelů, přečtených informačních memorand a vyjednávání. Z mé praxe v ČR vidím hodně společností, jejichž majitelé by rádi prodali, ale jejich firma je takzvaně neprodejná. Příčiny mohou být různé, časté je, že firma je málo zisková nebo že se nejedná o firmu, ale o živnost, tj. bez osoby majitele není podnikání udržitelné, ani jej nelze dobře rozvíjet. Proto jsem dnes začalzeširoka – přípravou firmy na prodej. Příště si rozebereme jak přejít z pozice majitele a ředitele v jedné osobě do modelu majitel – vlastník si najímá ředitele – zaměstnance.

Kde nás najdete?

Máte-li nějaké dotazy, neváhejte nás kontaktovat.