Advokátní kancelář

22. 2. 2024

Již asi každý zaměstnavatel ví, že během minulého roku byla schválena novela Zákoníku práce. Její zavádění do praxe je postupné. Pojďme se nyní podívat podrobněji na oblasti DPP a práce v režimu home office.

 

 

Dohody o provedení práce

První vlna účinnosti novelizace zákoníku práce proběhla k 1. 10. 2023. Připomeňme si společně, co se u dohod změnilo:

  • Pro zaměstnavatele je zavedena povinnost informovat nové dohodáře písemně o jejich právech a povinnostech, a to do 7 dní ode dne zahájení výkonu práce.
  • Pracovněprávní smlouvy je možné uzavírat elektronicky. Při získání souhlasu zaměstnance lze zasílat pracovněprávní dokumenty elektronicky na soukromou emailovou adresu.
  • Zaměstnavatel je nově povinen písemně určit rozvrh pracovní doby a seznámit s ním zaměstnance či s jeho změnou nejpozději 3 dny před začátkem směny nebo období, na které je práce rozvržena. V případě potřeby je možné dohodnout i kratší dobu, avšak při dostatečné předvídatelnosti práce.
  • Dohodáři musí být poskytnut nepřetržitý odpočinek v týdnu, nepřetržitý denní odpočinek a přestávky v práci na jídlo a oddech.
  • Zaměstnavatel je povinen poskytnout dohodáři pracovní volno např. k ošetření u lékaře, účasti na svatbě, pohřbu. Oproti zaměstnanci mu za toto volno nepřísluší náhrada odměny.
  • Dohodáři musí být vyplaceny příplatky a kompenzace za práci ve svátek, v sobotu a v neděli, v noci a ve ztíženém pracovním prostředí.

Od 1. 1. 2024 jsou dále v účinnosti ustanovení týkající se dovolené dohodářů:

  • Dohodáři mají nárok na dovolenou, a to v podstatě za stejných podmínek jako je tomu u zaměstnanců v pracovním poměru.
  • Vznik dovolené za daný kalendářní rok je podmíněn splněním 2 podmínek:
    • Pracovněprávní vztah založený dohodou v daném kalendářním roce nepřetržitě trval u téhož zaměstnavatele po dobu alespoň 4 týdnů, tj. 28 kalendářních dní.
    • Zaměstnanec v tomto pracovněprávním vztahu v daném kalendářním roce odpracoval alespoň 80 hodin. 

Nahlašování DPP na příslušnou správu sociální zabezpečení je prozatím odloženo na 1. 7. 2024.

Možnost ukončení DPP se nijak nemění. Nadále platí, že je dohodáři možné dát výpověď z jakéhokoli důvodu nebo bez uvedení důvodu s patnáctidenní výpovědní dobou.

 

 

Práce z domova

Pokud vaši zaměstnanci využívají možnosti práce z domova, od 1. 10. (respektive 30. 11. 2023) byste s nimi měli mít uzavřenou dohodu o home office, ve které je mimo jiné obsaženo: 

  • Zaměstnanec si určuje pracovní dobu sám, nebo rozvrh pracovní doby dle podmínek stanovených v Zákoníku práce.
  • Poučení o pracovních přestávkách na jídlo a oddech.
  • Stanovená náhrada za práci z domova, nebo ujednání v dohodě, že nebude vyplácena. Pozor – od 1. 1. 2024 je stanovena nová výše paušální náhrady nákladů za výkon práce z domova, a to ve výši 4,50 Kč/hod, tedy o 0,10 Kč nižší než v minulém roce. 
  • V případě, že bude zaměstnanec používat k výkonu práce vlastní nástroje, měla by být sjednána náhrada za jejich opotřebení, údržbu, nákup vybavení (jedná se o jiný typ náhrady než v předchozím odstavci, zde není stanovena žádná paušální výše, ale mělo by jít o přiměřenou částku).

Vůči zaměstnanci dále vzniká povinnost

  • Poučení o bezpečnosti práce, tedy o tom, jak se má při home office bezpečně chovat, aby nedošlo k pracovnímu úrazu.
  • Zkontrolovat a zajistit, že zaměstnanec má vhodné pracovní podmínky – pracovní stůl ve správné výšce, dostatečné osvětlení, potřebné vybavení atd.

 

V případě administrativní práce postačí základní proškolení a fotodokumentace pracovního místa nebo kontrolní list s body k zaškrtnutí (pracovní stůl, polohovací židle, osvětlení, tiskárna, monitor, bezpečné připojení k internetu).

 

V případě použití nástrojů (např. pájka, vrtačka a jiné) bude třeba vypracovat místní provozní bezpečnostní předpis dle §4 nařízení vlády č. 378/2001 Sb. Můžete zaměstnance pověřit, aby si zkontroloval pracovní prostředí sám, ale nejprve je třeba zaměstnance proškolit o BOZP.

 

Pokud Vás přepadá beznaděj z nových povinností a změn, které nastaly během posledních tří měsíců okolo DPP a práce z domova, rádi vám pomůžeme. Vypadá to složitě, ale může to mít překvapivě jednoduchá řešení.

Mgr. Klára Kulovaná

Mgr. Klára Kulovaná

právnička

Praha
Brno
Blansko
Účetnictví
IT
Finance
Audit
Advokátní kancelář

Chcete se s námi potkat?

Pokud se s námi chcete setkat osobně, vyplňte prosím následující formulář a my se vám co nejdříve ozveme.

*
*

Odesláním formuláře souhlasíte se zpracováním osobních údajů.

Zpravodaj

Buďte první, kdo bude vědět o všech našich novinkách.